Monday 12 March 2012

Emas BOLEH Perangi Rasuah




Baru-baru ini ada berita di akhbar berkenaan satu kes rasuah. Ikuti sebahagian kisah ini;


JOHOR BAHRU: Dua anggota Kastam Diraja Malaysia (KDRM) dan seorang penjawat awam Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Johor hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen, di sini, atas tuduhan menerima rasuah berhubung kegiatan penyeludupan pasir ke Singapura, tahun lepas.


Pembantu Penguasa Kastam, Syahrol Md Zain, 31, Penguasa Kastam, Kamarudin Ismail, 49, dan pekerja rendah awam gred R1 di pejabat Pengarah PTG, Johairi Ahmad, 41, masing-masing yang didakwa di kamar mahkamah berasingan.


Mereka dituduh mengikut Seksyen 17(a) Akta Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 24 Akta yang sama, yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda minimum lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, yang mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan. Bagi tuduhan pertama, Syahrol, Pembantu Penguasa gred W17 di Bahagian Pencegahan, dituduh menerima suapan wang tunai berjumlah RM2,400, daripada Sendry Anak Ugi atau Ah Sim, 33, sebagai upah untuk tidak mengambil tindakan ke atas tiga buah lori bernombor pendaftaran JKK 8799, JKH 8199 dan WCH 1672 kerana menyeludup pasir ke Singapura.


Baiklah apa kene mengena cerita rasuah ni dengan pelaburan emas ni? Ok jika kita lihat, antara sebab kenapa mereka sanggup terima rasuah adalah sebab masalah ekonomi. Mereka tidak cukup wang untuk keperluan hidup yang makin meningkat.


Jadi jalan mudah adalah dengan rasuah. Easy money.


 


Tapi jika bermula dari sekarang anda sudah membuat persiapan yang cukup, pelajari skil melabur emas dan buat untung tiap tiap tahun, perlukah lagi pada rasuah ni?


Jadi elakkan diri anda dari rasuah dan mulakan cipta mesin cetak wang anda hari ini juga.....sebagai bekalan bila tiba waktunya....




BERSAMA MEMACUKAN EKONOMI

No comments:

Post a Comment