Thursday 26 April 2012

Untung Atau Tidak Beli Emas Sekarang


Harga emas hari ini berada pada harga yang agak murah berbanding kenaikan sebelum ini(tahun lepas) yang mececah sehingga USD1900 per oz. Buat masa ini nilai emas pada harga USD 1660 per oz. Bagi penyimpan dan penggemar emas ini merupakan satu peluang untuk menambah jumlah simpanan emas anda. Pada graph 10 tahun, penurunan harga yang berlaku kini tidak lama kerana ia hampir sampai pada line support yang pernah tersentuh pada penghujung tahun lepas. Ia kemungkinan boleh turun sehingga USD 1560/oz., itu pun kalau dia boleh turun lagi lah.
harga emas
Harga emas terkini public gold untuk bar 20 gram adalah pada RM182.25. 1 setengah tahun lepas aku beli 20 gram bar adalah pada nilai RM 138.25, perbezaan adalah RM 44. Ini bermakna dalam tempoh tersebut berlaku peningkatan harga sebanyak 31.8%. Jika 20 gram bermakna keuntungan adalah RM880. Tetapi anda kene tau jugak, jika nak dijual harga yang valid ialah pada harga belian bukan harga jualan,  perlu tau tentang term we sell and we buy. Bermakna harga yang anda dapat kurang sebanyak antara 8%-9%..Apapun  kita masih untung lebih kurang 24%.
Jika anda bijak, juallah kepada individu yang mencari emas dan jangan jual balik kepada public gold atau agen public gold. Dengan cara ini kita boleh jual pada harga lebih tinggi, kerana siapa tak nak kalau agen jual RM3642+RM 20(shipping cost), tetapi kita jual 3600, pasti berebut orang nak beli. Aku pernah jual di facebook public gold untuk 1 bar 20gram pada harga lebih rendah dari public gold. Baru seminit buat post terus aku dihujani panggilan telefon dan message. Akhirnya terjual dengan aku mendapat keuntungan RM 200 dan si pembeli dapat beli dengan harga RM 70 lebih murah dari agen public gold. Ini kira win-win situation lah.
harga emas
Jika duit anda banyak atau anda memang teringin nak melabur tapi tak tahu bagaimana, cuba lah buat simpanan emas secara fizikal. Banyak kelebihan menyimpan emas. Salah satunya ia dapat mengatasi inflasi yang berlaku setiap tahun, sebab nilainya tidak terkesan dari peningkatan inflasi. Kelebihan lain, emas itu boleh digadai jika kita memerlukan duit. Kini telah banyak tempat yang menyediakan gadaian mengikut Islam seperti di Ar-rahn dan public gold ar-rahnu.
Cuma yang menjadi masalah ialah keselamatan simpanan emas fizikal. Kalau dah banyak memang risau nak simpan kat rumah, bayangkan lah kalau anda dah menyimpan hingga nilai beratus ribu. Pernah seorang rakan hendak pergi berkelah terpaksa masukkan emasnya dalam poket seluar yang dibalut dengan plastik sebab nak mandi laut. Bayangkan lah emas 1kg dalam poket pastu nak mandi laut. Tapi 1 kg emas ni saiznye kecil aje.
Nasihat aku jika anda bijak cubalah ambil peluang ini untuk mendapatkan emas ketika harga emas masih dalam trend menurun. Sebab dia pasti akan bergerak kembali kepada harga USD 1900/oz. Tambahan pulak kini semakin hebat dengan spekulasi perang antara Iran dan Israel yang memungkinkan berlakunya kenaikan nilai emas dan minyak.

BERSAMA MEMACUKAN EKONOMI

No comments:

Post a Comment