Wednesday 23 May 2012

Pedagangan Emas Yang Haram Antara Yang Paling Banyak di Dunia.


Perdagangan haram masih berleluasa di dunia, Cuba bayangkan jumlah keuntungan besar yang diperolehi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab ini.
Berikut adalah 10 perdagangan haram yang masih berjalan dan memberikan keuntungan berlipat ganda kepada Pihak yang tidak bertanggung.
10. PERDAGANGAN ORGAN MANUSIA
[imagetag]
Perdagangan organ tubuh manusia ini memiliki keuntungan mencapai $ 1,2 milion setiap tahun, negara negara miskin seperti China, Peru, India, Turki dan Brasil adalah korban dari perdagangan ini biasa nya mereka menjual organ tubuh manusia ini kepada negara negara yang menawar dengan harga tingi seperti negara Amerika Serikat, Kanada “neo-kanibalisme.”, Itali dan Jepun.

9. PERDAGANGAN EMAS
[imagetag]
Keuntungan perdagangan haram emas ini mencapai sekitar $ 2.300.000.000 setiap tahun. Negara negara yang paling banyak terlibat dalam perdagangan emas ini adalah Peru (hampir 40% dari perdagangan emas di negara ini adalah haram) Rusia, Uzbekistan, Mali, Brasil, Argentina dan Papua Nugini. Emas haram ini biasa di jual di negara negara kaya di dunia. Emas haram adalah emas yang dilombong dan dikeluarkan tanpa permit dari pihak kerajaan.

8. PERDAGANGAN KAYU BALAK
[imagetag]
Perdagangan kayu balak haram ini memiliki keuntungan sekitar $ 4,9 million, Perdagangan kayu haram ini biasanya sering terjadi di negara negara Afrika Tengah, Asia Tenggara, dan Amerika Selatan kayu balak haram ini biasa di jual ke negara Amerika dan benua Eropah.

7.PENCURIAN DAN PERDAGANGAN SENI 
[imagetag]
Aktiviti haram ini memiliki keuntungan sekitar $ 6,3 million setiap tahun, Negara yang biasa yang menjadi korban dari perdagangan pencurian karya seni adalah negara-negara seperti Cina, Thailand, Turki, Afghanistan dan Iraq, dan barang berakhir di tangan pelanggan kaya di Eropa dan Amerika Serikat.

6. PERDAGANGAN HAIWAN LIAR
[imagetag]
Perdagangan ini memiliki keuntungan mencapai US $ 10 miliON setiap tahun, meskipun beberapa orang memperkatakan perdagangan ini sebenarnya mencapai sehingga $ 25 milion. Haiwan- haiwan yang di perdagangkan kebanyakannya dari negara Afrika dan Asia Tenggara dan dijual kepada pembeli di China (untuk ubat tradisional), Eropa, dan AS. Dalam 8 tahun terakhir, populasi harimau di India telah hilang 50% sebagai akibat dari perburuan secara liar untuk perdagangan haram.

5. PERDAGANGAN MINYAK
[imagetag]
Perdagangan minyak secara haram memiliki keuntungan sebanyak $ 10,8 million setiap tahun. Penjualan minyak haram ini biasanya dari negara penghasil minyak termasuk Rusia, Arab Saudi, Irak, Venezuela, Mexiko dan Bulgaria.

4. PERDAGANGAN IKAN
[imagetag]
Perdagangan ini memiliki keuntungan mencapai $ 11,3 million setiap tahun . Perdagangan ikan secara haram sering terjadi di Asia Tenggara dan Afrika, dan di jual kepada negara pelanggan termasuk Jepun, Eropa, Amerika Syarikat, Korea Selatan dan Cina. Indonesia juga bertanggungjawab ke atas 1,6 juta ton ikan haram yang dijual di pasaran antarabangsa.

3. PERDAGANGAN MANUSIA
[imagetag]
Perdagangan ini biasa mendapatkan keuntungan mencapai $ 31,6 million. Kebanyakan mereka yang dijual adalah budak yang dibawa dari negara-negara berkembang seperti pecahan Uni Soviet, Brasil, Kolombia, negara-negara Afrika Utara dan sudah tentunya India, Pakistan dan Cina. Sekitar 2,5 juta orang menjadi korban perdagangan manusia.

2. PEMALSUAN
[imagetag]
Pemalusan memiliki keuntungan mencapai $ 250 millon setiap tahun. Negara negara yang paling banyak melakukan tindakan pemalsuan antara lain ialah Cina, Rusia, Taiwan, India, Malaysia dan Filipina dan sebagian besar barang yang dikelurkan dijual semula ke China sendiri serta AS dan Eropa. Selain barang yang paling banyak di palsukan adalah wang kertas, dolar amerika adalah wang kertas yang paling banyak di palsukan di dunia.

1. PERDAGANGAN NARKOTIK
[imagetag]
Perdagangan narkoba memiliki lebih dari $ 300 million setiap tahun. Narkotik adalah singkatan dari narkotika dan ubat/bahan berbahaya. Hingga kini penyebaran penyalahgunaan narkotik sudah hampir tak dapat dicegah.[rujukan?] Mengingat hampir seluruh penduduk dunia dapat dengan mudah bahan ini dari pihak  yang tidak bertanggung jawab.[rujukan?] Tentu saja hal ini menyebabkan membuat orang tua, organisasi masyarakat, dan pemerintah bimbang

BERSAMA MEMACUKAN EKONOMI

No comments:

Post a Comment