Thursday 21 February 2013

Lombong Emas Terbaharu Sektor Hartanah


SEBANYAK 16 buah syarikat hartanah swasta terkemuka telah melabur sebanyak RM20 bilion dalam tempoh tiga tahun di sesebuah kawasan merupakan sesuatu yang sangat luar biasa dan jarang berlaku.
Apakah kelebihan kawasan berkenaan hingga semua syarikat berkenaan sanggup mengambil risiko dengan melakukan pembangunan hartanah secara serentak? Apakah tidak berlaku gelembung hartanah.
Untuk menarik pelaburan swasta bukan mudah kerana mereka sangat mementingkan aspek keuntungan dan berdasarkan tindakan mereka, jelas sekali kawasan berkenaan mempunyai prospek yang tinggi pada masa depan.
Kawasan yang dimaksudkan adalah Cyberjaya. Bandar berstatus Multimedia Super Corridor (MSC) yang sudah berusia 15 tahun dan semakin hampir mencapai tempoh matangnya.
Pemaju utamanya, Setia Haruman Sdn. Bhd. (SHSB) baru-baru ini telah berkongsi mengenai pelan pembangunan fasa tinga (2012-2016) dan fasa terakhir (2016-2020) dengan Utusan Malaysia.
Perancangan pembangunan yang ditunjangi tokoh hartanah terkenal Tan Sri Mustapha Kamal Abu Bakar cukup mantap dan tersusun rapi sehingga meyakinkan sesiapa sahaja yang mendengarnya.
Orang ramai mungkin tidak mengetahui prospek kawasan ini secara dekat tetapi anda boleh jadikan tindak tanduk awal pemaju hartanah di sesebuah kawasan sebagai petunjuk apa yang akan berlaku tidak lama lagi.
Tinjauan sekitar Cyberjaya baru-baru ini mendapati banyak kren-kren pembinaan tumbuh merata-rata di kawasan berkenaan dan ini menjadi bukti apa yang dicanangkan oleh SHSB bukan omong kosong.
Nama syarikat yang terpapar pada papan tanda projek di kawasan berkenaan bukan calang-calang antaranya adalah SP Setia, Kumpulan Emkay, UEM Land, Mah Sing dan Glomac.
Berdasarkan reputasi syarikat seperti ini, hampir mustahil untuk mereka gagal melaksanakan projek hartanah yang dikendalikan.
Persoalan di sini, adakah berbaloi untuk kita melabur di Cyberjaya? Adakah projek ini bakal menjadi ‘gajah putih’ atau berhadapan dengan gelembung hartanah pada masa depan?
Mari kita dekati perancangan SHSB, sebelum membuat sebarang spekulasi. Fasa tiga Cyberjaya menyasarkan untuk menggandakan penduduk kepada 100,000 dengan tambahan lebih 25,000 buah rumah, tujuh juta kaki persegi ruang pejabat dan 1,200 buah kedai berbanding sekarang.
Tidak ketinggalan pembinaan tiga buah sekolah dan tiga buah institut pengajian tinggi.
Bagaimana infrastruktur ini mampu dipenuhi penduduk? Di sini, fasa empat Cyberjaya akan memainkan peranannya dengan sasaran menarik kehadiran syarikat berimpak tinggi seperti syarikat multinasional (MNC) melabur di sini.
Dengan baki 1,000 ekar tanah untuk fasa empat, dijangkakan mampu mewujudkan 67,000 peluang pekerjaan berpendapatan tinggi baharu menjelang 2020.
Pada ketika itu, anda dapat melihat berapa prospek pelaburan hartanah di Cyberjaya. Bandar yang dipenuhi syarikat MNC dan golongan profesional dengan pendapatan tinggi.
Menurut perunding hartanah, nilai hartanah di Cyberjaya dijangka meningkat berlipat kali ganda berbanding RM80 sekaki persegi ketika ini.
Anda boleh membuat perkiraan pelaburan sekarang dan jangan lupa setiap hari yang berlalu akan mengurangkan margin keuntungan masa depan anda. – Utusan

BERSAMA MEMACUKAN EKONOMI

No comments:

Post a Comment