Friday 15 February 2013

Permintaan Emas Turun 12 Peratus Di India



NEW DELHI, 14 Feb (Bernama) – Permintaan emas di India turun 12 peratus tahun lepas kepada 864.2 tan metrik berbanding 986.3 tan metrik pada 2011 susulan langkah mengehadkan import emas dan kenaikan mendadak harga domestik, kata World Gold Council.
Tahun lepas merupakan tahun yang mencatatkan prestasi bercampur-campur bagi pasaran terbesar emas itu. Pasaran tersebut kukuh pada suku akhir dengan jumlah permintaan sebanyak 261.9 tan metrik, peningkatan 41 peratus berbanding tempoh yang sama pada 2011.
“Permintaan barang kemas dan pelaburan mencecah paras tertingginya bagi enam suku. Permintaan bagi barang kemas meningkat 35 peratus tahun ke tahun mencecah 153 tan metrik dan permintaan runcit kukuh membawa kepada 108.9 tan metrik belian pelaburan,” kata majlis itu dalam laporan Gold Demand Trend yang dikeluarkan hari ini.
Di India, prospek peningkatan duti yang berkuat kuasa pada Januari 2013 mungkin membantu belian kukuh dalam suku akhir bagi mengatasi jangkaan peningkatan harga.
Sementara itu permintaan di China tidak berubah tahun ke tahun, mencerminkan kesan kelembapan ekonomi. Bagaimanapun, bagi suku keempat, jumlah permintaan naik satu peratus berbanding suku sebelumnya kepada 202.5 tan metrik.
“China dan India kekal sebagai kuasa emas dunia meskipun keadaan ekonomi domestik yang mencabar,” kata Pengarah Urusan World Gold Council, Marcus Grubb. – BERNAMA

BERSAMA MEMACUKAN EKONOMI

No comments:

Post a Comment