Wednesday 17 April 2013

Harga Emas Dunia Jatuh ke Paras Terendah dalam 2 Tahun


Liputan6.com, Jakarta : Harga emas jatuh ke paras terendah dalam dua tahun . Investor mengabaikan emas di tengah kebimbangan kebijakan Bank Sentral , seperti berkaitan dengan Cyprus , dan pelemahan ekonomi zona euro yang kemungkinan menjual rizab mereka .
Negara-negara besar di kawasan itu bermula lebih memilih wang tunai tunai ketimbang emas, berbeza dari keadaan dalam dekad terkini , seperti mengutip Kitco.com, Selasa (16/4/2013).
Dari awal tahun, harga emas telah turun US $ 300 per troy ounce . Di pasaran Comex, harga emas pada Jun didagangkan turun US $ 133,70 per troy ounce menjadi US $ 1.368 per troy ounce.
Perubahan harga emas berlaku kerana ada kebimbangan Bank S entral boleh menghentikan stimulus mereka pada tahun ini . Hal ini akan memotong daya tarik emas sebagai lindung nilai terhadap inflasi .
Selain itu, pemulihan ekonomi China tiba-tiba tersandung di tiga bulan pertama tahun ini . Akibat output kilang dan pengeluaran pelaburan yang melambat .
pertumbuhan melambat dibandingkan besaran 7.9% pada suku keempat tahun lalu . sementara China telah menetapkan 7,5% target pertumbuhan pendapatan domestik bruto ( KDNK) untuk tahun ini.

BERSAMA MEMACUKAN EKONOMI

No comments:

Post a Comment