Thursday 6 June 2013

Harga Emas Merosot, Sebaiknya Beli, Jual atau Tahan?

Liputan6.com : Harga emas terus merosot cukup untuk membuat pelabur bimbang. Ini instrumen pelaburan bersinar kemilau tiba-tiba hilang selepas komoditi mencatatkan penurunan terbesar dalam 30 tahun.
Tidak menghairankan, terdapat reaksi yang muncul. Dalam satu tangan, terdapat pelabur yang tidak pasti tentang apa yang perlu dilakukan dengan pelaburan mereka dalam emas, sebaliknya ada yang tertanya-tanya jika ada peluang untuk membeli emas pada harga semasa dan keuntungan dengan cepat.
Dilema pelabur boleh difahami. Salah satu faktor yang perlu dipertimbangkan apabila membuat keputusan sama ada untuk membeli, menjual atau memegang pelaburan dalam emas adalah sebab awal mereka melabur dalam emas.
Seperti yang dipetik dari Kawalan Wang, Khamis (18/04/2013), pemahaman yang lebih baik tentang peranan emas dalam proses peruntukan aset mereka boleh membantu mereka menangani kerumitan keadaan semasa. Malah, mengetahui bahawa terdapat lebih daripada satu sebab untuk mengumpul emas dalam portfolio mereka.
Pertama, emas adalah pelaburan yang selamat instrumen cenderung. Kedua, emas adalah satu komoditi yang mempunyai pelbagai dan cenderung untuk meningkatkan permintaan. Bukan sahaja dibuat ke syiling atau emas, tetapi ia juga mengambil pelbagai pembeli seperti pembuat barang kemas, institusi kewangan dan pengeluar produk-produk industri. Ketiga, melabur dalam emas tidak membawa risiko kredit.
Sudah tentu, seseorang itu untuk menghadapi adalah risiko turun naik harga. Walau bagaimanapun, ketidaktentuan boleh ditangani dengan pelaburan sistematik dan memilih cara yang betul untuk melabur dalam emas. Ingat, membeli emas dalam bentuk kertas sebagai “dana dagangan bursa” (ETF)
dan menyimpan emas boleh menjadi cara yang mudah dan berkesan.
Satu lagi tujuan untuk melabur dalam emas adalah untuk mengumpul wang untuk acara-acara khas seperti kanak-kanak perkahwinan. Oleh itu, bagi seseorang yang telah melabur dalam emas untuk tujuan ini dan rancangan untuk memastikan ia 10 tahun-15 tahun ke masa depan, tidak ada sebab untuk panik. Mereka masih memegang emas seperti yang dirancang dan mengambil peluang ini untuk menambah koleksi beliau.
Bagi pelabur yang ingin mengambil kesempatan cepat momentum bahawa penurunan mendadak harga, satu perkara yang perlu diingat harga emas boleh jatuh dari tahap semasa dan turun naik harga logam berharga akan terus untuk beberapa ketika. Jangan biarkan ia memakan diri sendiri. Faktor utama menentukan kejayaan pelaburan emas adalah keputusan untuk membuat emas sebagai instrumen pelaburan jangka panjang.

BERSAMA MEMACUKAN EKONOMI

No comments:

Post a Comment