Thursday 6 June 2013

Masa Terbaik Untuk Pelaburan Emas

Sebagai orang lama dan berpengalaman, saya inig berkongsi kepada tuan-tuan, dalam penglibatan pelaburan, simpanan dan muamalah dalam bentuk emas dan perak, Saya berpendapat, SEKARANG adalah masa yang sesuai untuk PELABURAN, Saya nyatakan pelaburan/simpanan adahlah kerana harga yang pratikal, (tidak rendah/tinggi) disebabkan spekulasi di peringkat dunia, ambil peluang ini untuk emas fizikal, bukan Emas Kertas atau ‘paper gold’, Saya syorkan pelaburan dalam bentuk emas tulen iaitu bentuk bar atau barang kemas berketulenan 999. (Anda boleh buat kajian sendiri, syarikat mana yang menawarkan harga terbaik!!!)
Dinar Emas bukanlah pelaburan yang sesuai ketika ini kecuali dinar yang diberi pada kadar harga murah!!! (ini disebabkan kos pencetakan/minting dan lain kos, yang meningkatkan kos dan seterusnya menjadi mahal yang ditanggung pembeli), belilah dinar yang ketulenan sama, tetapi harga yang murah atau sama harga pasaran dunia.Dinar Emas Dan Dirham Perak lebih sesuai untuk muamalah, jika untuk pelaburan, ia memberi pulangan yang agak sedikit
Jika anda memerlukan pelaburan jangka panjang dan untuk digunakan sebagai perhiasan, bolehlah mendapatkan barang kemas sekarang, waupun tidak beberapa sesuai, kerana masa ini adalah harga yang paling pratikal.
Telah tiba masanya penggunaan Emas sebagai pelindung nilai, sebagai matawang sandaran kepada urusniaga, kerana emas barang bernilai dan tidak boleh dimanipulasi dan dicipta seperti apa yang berlaku sekrang, paper gold lebih berkuasa menentukan nilai emas fizikal, pada hal, emas fizikal tiada stok bila berlakunya penurunan mendadak paper gold. apa yang berlaku kepada nilai emas sekarang hanyalah spekulasi menyebabkan tenaga nilai emas hilang, terhakis dan keuntungan dikaut oleh pihak kapitalis-kapitas rakus yang hanya mengejar keuntungan semata-mata! Harga emas dunia sekarang adalah hampir 1300usd/oz menyebabkan kesan yang amat besar kepada ekonomi, terutama bank-bank…. (bersambung…)
Satu KERUGIAN BESAR jika anda tidak memulakan pelaburan/simpanan emas dan perak ketika ini. Harga “tidak normal’ seperti ini sangat jarang berlaku dan mungking kali terakhir rendah sebegini. Pada pandangan saya, ini bukan harga normal emas dan perak. ini lebih kepada spekulasii harga, menakutkan pelabur supaya melepaskan pegangan emas fizikal dan perak fizikal anda.
Realiti nya sekarang mereka (US) sudah kehabisan emas dan perak, mereka sudah menjadi pengimport. Terapi mereka kawal harga dengan spekulasi. Rujuk Sini.. http://seekingalpha.com/article/1314211-u-s-mint-sales-for-march-u-s-on-pace-to-use-all-domestic-mine-production-for-silver-eagles
Mereka cuba borong sebanyak-banyaknya emas dan perak pelabur yang takutkan harga jatuh ini. Selepas itu harga melonjak semula ke paras sebenar, tahukah anda paras sebenar emas dan perak sepatutnya berada ketika ini? Gold sepatutnya pada paras $2000-$2500/oz dan perak $50-$200/oz. Peraklah yang paling tersasar jauh, tetapi perak jugalah yang paling kehabisan stok di dunia ketika ini. Bukankah pelik? Bila demand harga tinggi, harga jatuh! maka fikir fikirkanlah, Bertindak sebelum terlambat.

BERSAMA MEMACUKAN EKONOMI

No comments:

Post a Comment