Sunday 10 February 2013

Harga Emas Menjelang Pilihan Raya


Harga emas yang ditutup rendah di AS pada hari rabu mengakibatkan ramai yang bimbang kemana halatuju harga emas. Pelabur emas atau perak baik fizikal mahupun spot gold mereka masih mengharapkan kenaikan pada tahun ini harga yang melepasi harga yang tertinggi tahun lepas.
April tahun lepas emas terakhir diniagakan sehingga $ 4,20 pada $ 1,677.70 auns. Emas Spot terakhir yang dipetik sehingga $ 4.00 $ 1,677.75. Mac Comex perak terakhir diniagakan turun $ 0,06 pada $ 31,815 auns.
Akan ada beberapa yang gembira, berita pasaran yang ketara pada hari Khamis iaitu hari ini, apabila Europe Central Bank bermesyuarat pada hari ini, termasuk sidang akhbar oleh ketua ECB Mario Draghi. ECB dijangka untuk mengurangkan kadar faedah yang masih tidak berubah, tetapi Draghi berkata “mungkin hujung hujahnya pada perubahan dasar monetari pada sidang media”. perkembangan ekonomi cina dijangka pesat pada minggu ini, sehingga rapat yang di adakan minggu lepas meneliti keputusan mesyuarat ECB dan data yang datang daripada China.
Dalam berita saham semalam, pasaran pembuatan Jerman telah dilaporkan sehingga 0.8% pada bulan Disember tahun lepas, ianya lebih baik daripada yang dijangkakan dan yang dinyatakan oleh ekonomi terbesar di Kesatuan Eropah telah bertukar sudut ke arah yang stabil. Secara umumnya, EU data ekonomi telah menjadi lebih yakin daripada tidak yakin baru-baru ini. Walau bagaimanapun, kadar hasil bon Itali dan Sepanyol merangkak lebih tinggi Rabu, yang menandakan kegelisahan pelabur segar mengenai kedua-dua negara EU masih bermasalah dan masalah politik mereka.
Malaysia adalah salah satu negara Asia yang tengah berkembang pesat dalam industri pembuatan mahupun pengeluar. saham semasa HKL akhir-akhir ini semakin lemah merundum,begitu juga dengan harga emas. Ini mungkin faktor pilihan raya yang semakin dekat. Sesebuah negara yang dalam proses pemilihan selalunya ekonomi negara tersebut sedikit merundum. ini yang terjadi dimalaysia.

BERSAMA MEMACUKAN EKONOMI

No comments:

Post a Comment